Summa sidvisningar

tisdag 15 februari 2011

Dag 04 – Vad bjuder jag på för mat?

Jag är för det första inte så jättebra på att laga mat, eller jag lagar rättare sagt inte så mycket mat, ÄN .. Fast jag och min pojkvän brukar vara en bra kombination när det gäller att laga mat [Fast ärligt talat så är han bättre än mej, men vi går ihop bra också .. ;)] Men jag tycker det är väldigt kul, båda att prova nytt och även klassiker typ spagetti och köttfärssås. Å så gillar jag att försöka laga nyttig mat också.

Men om jag skulle bjuda på något, som kanske är lite "finare", så skulle det bli hasselbacks-potatis och fläskfilé och kasslergryta, det är sååå gott och ganska lättlagat också. Jag är inte bra på att laga "fin" mat alls, för det har jag knappt gjort och man vågar ju inte chansa på att göra nåt att bjuda på som smakar skit, hehe. Men detta är en riktigt mumsig rätt, som jag kan !! :)
Skulle jag bjuda på mer vardaglig mat, skulle det bli fullkorns spagetti och Felix färdiga köttfärssås, eller ne, det är bara jag som gillar den, så jag skulle försöka mej på att göra en egen eller tacos, klassiskt och sååå gott ! Köttfärs är en favorit !

Recept på grytan: 3-4 personer
500 gram fläskfilé
200 gram kassler
Lite vatten
Salt
Peppar
Svartpeppar
ca 3 dl grädde
Lite soya
Maizenamjöl till redning av såsen

Gör såhär:
Stek filén i bitar och lägg den i en gryta med skyn som blir i pannan.
Lägg i lite vatten (man får känna sig fram hur mkt sås man vill ha)
Skär kasslern i bitar och lägg i grytan (jag steker kasslern lite också)
Koka upp och låt koka "en stund", ca 5 minuter kanske.
Krydda efter DIN smak, men det ska alltså vara ganska välkryddat, smaka av.
Häll i grädden, och soya och red sen såsen.
Klart ! :)

Man kan även ha ris, klyftpotatis eller kroketter till och
VITLÖKSBRÖD såklart !
Mums !

/A*

Inga kommentarer: